Keresőmarketing: a fizetett hirdetések
Kezdjük a fizetett hirdetésekkel, már csak azért is, mert mind magyarul, mind angolul a keresőmarketing (SEM) kifejezést nagyon gyakran kizárólag ezzel a területtel azonosítják.
Klasszikusan a keresőmarketing esetében azokról a PPC hirdetésekről van szó, amelyek a keresőben, adott kulcsszavak beírásakor megjelennek. Magyarországon ez szinte kizárólag a Google keresőt és a Google Ads hirdetéseket jelenti.
Google Ads "kötelező biztosítás" hirdetés
Klasszikus keresőmarketing PPC hirdetések a “kötelező biztosítás” kulcsszóra a Google találati listájában
A PPC hirdetések menedzselése egy hatalmas és teljesen külön terület. Tulajdonképpen azt használjuk ki ebben az esetben, hogy a látogató éppen keres valamit, ezért “kíváncsi”, “befogadó” módban van. Ha képesek vagyunk a kereséséhez releváns hirdetést összeállítani, akkor könnyen felkeltjük az érdeklődését, könnyen kattintásra bírhatjuk, vagyis elértük az első lépést: az oldalunkra hoztuk.
Ha ezek után még a honlapunkon is képesek vagyunk az ő érdeklődésének megfelelő tartalmat – mivel fizetett hirdetésekről van szó, ezért általában de nem kizárólagosan közvetlen eladást – kínálni, akkor a hirdetésünk és a keresőmarketingnek ez a része sikeres volt.
A keresőmarketing részeként a PPC hirdetések hihetetlen nagy területet fednek le, a sikeres hirdetésekhez nagy tapasztalatra, és általában nem kevés pénzre van szükség. Ezen kívül arra, amit én úgy hívok, hogy a piaccal szembeni alázat. Vagyis tudni kell, hogy adott kulcsszóra milyen hirdetés, milyen céloldal és milyen ajánlat fog jól szerepelni, és ezt el kell fogadni akkor is, ha nem egyezik a mi első gondolatunkkal.
Cserébe viszont a PPC hirdetések a keresőmarketingnek egy nagyon jövedelmező területe. Szinte nincs az az iparág, ahol PPC hirdetésekkel ne lehetne jó eredményeket elérni, és szinte nincs az a sikeres, online is működő vállalkozás, amelyik ne használna PPC hirdetéseket.
Keresőmarketing: organikus keresőoptimalizálás
A keresőmarketing másik hatalmas részterülete az organikus forgalmat megcélzó, klasszikus keresőoptimalizálás vagy SEO. Itt organikus alatt azt értjük, hogy nem fizetünk külön a megjelenésért vagy kattintásért hirdetés formájában, hanem egyszerűen a megefelelő tartalom jogán vagyunk ott a keresőben a találati listában, és így szerezünk látogatókat a honlapunkra.
Ez a terület sem lebecsülendő, sőt. Habár a keresőoptimalizálás a legtöbb esetben sokkal lassabban és sokkal áttételesebben tud bevételt vagy vevőket hozni, mint a PPC hirdetések, ha egyszer beérik, nagyon stabil látogatottságot, ráadásul folyamatosan és passzív módon biztosít. Vagyis a SEO éppen olyan, mint a passzív jövedelem: csak egyszer kell vele dolgozni, mégis folyamatosan termel.