Mi a SEO jelentése, és mire figyelj ha itthon ügyfeleket vársz a keresőből? Miért felesleges a hírekre figyelni? És mi a lényeg Magyarországon?
SEO jelentése, keresőoptimalizálás jelentése
A keresőoptimalizálás az angol Search Engine Optimization kifejezés fordítása. Ennek rövidítése a SEO, amit magyarul SZEÓ-nak ejtünk. Szó szerint azt a tevékenységet jelenti, amelynek során a honlapunkat a keresőmotor igényeihez szabjuk, és ezzel elérjük, hogy a jövőbeli vásárlóink megtaláljanak minket. Mivel a Google, a Yahoo és a Bing az internetezők igényeit akarja kiszolgálni, az olvasók igényeinek kiszolgálásáról van szó.
A SEO jelentése nem szűkíthető le arra, hogy forgalmat hozzunk az oldalra. Nem arra megy ki a játék, hogy minél több olvasót hozzunk az oldalra. Hanem arra hogy minél több ténylegesen érdeklődő, lehetséges vásárló találjon meg minket.
2018-ban a keresőoptimalizálásnak változatlanul a technikai háttér beállítása, a szövegírás és a linképítés marad a legfontosabb területe. WordPress oldalak keresőoptimalizálásról korábban már írtam. Ez a cikk segít a SEO hangsúlyok elkapásában, a lényegre figyelésben.
SEO jelentése a magyar üzleti gyakorlatban
Magyarországon a keresőoptimalizálást a legtöbb SEO szakértő az amerikai minták kritikátlan másolásának tekinti. És az ott tanultakat alkalmazzák a magyar piacon.
Ez öngól, mert a SEO alapvetően piacismeretet jelent.
Az amerikai piac nem csak nagyságában, hanem működésében is teljesen más, mint a hazai. És ez az online piacra kétszeresen igaz.
Az amerikai SEO-tudás elsősorban a jutalékmarketinges oldalaknak szól. Az USA-beli oldalak legtöbbje úgynevezett affiliate oldal. Ez azt jelenti, hogy mások által létrehozott termékeket próbálnak eladni jutalékért cserébe. Például írnak egy cikket arról, hogy az XY mobil-alkalmazás boldogságot és áldást hozott az életükre. Az olvasó kattint a honlapon elhelyezett linkre, majd megvásárolja a terméket. Ekkor a termék gyártója jutalékot ad az eladónak. Ez olyan, mintha a rendező fizetne a kritikusnak, hogy kedvező cikket írjon róla, és az olvasók jegyet váltsanak az előadásra
A jutalékmarketinges oldalakat másképpen SEO-zák (linképítés brutális mennyiségben, bérszövegírás brutális mennyiségben), és nagyobb jelentősége van a nagy forgalomnak is, mint itthon. Arról nem is beszélve, hogy ezeknél az oldalaknál van értelme akár milliókat is költeni a dizájnra, és mikroszkóppal méricskélni a logót. Azért van értelme, mert a látogatók minden egérrezgését mérik, és kiszámolják, hogy milyen logóra kattintanak 0,18%-kal többen. Mert akkora lehet a forgalom, hogy ez is megéri.
A szövegírás technikája is más, mert ezeken az oldalakon az emberek életproblémáira koncentrálnak, és ehhez illeszkedő címeket használnak. Az amerikai olvasó egyébként is sokkal nyitottabb a lelkébe markoló szövegre, mint a magyar. Ezzel szemben egy magyar olvasónak írt szövegben hatékonyabb a megoldásközontú megközelítés. Ezekkel nagyon fontos tisztában lenni, ha valaki itthon ír blogot.
Egy magyar oldalt a magyar olvasóknak írunk, és ezért a hazai észjárásra és a hazai versenyhelyzetre kell építeni.
Egy sor írás szól arról, hogy amerikában mi lesz 2018 nagy robbanása, amit egy rakás magyar blog le fog fordítani neked (hanggal keresés, strukturált adatok használata, személyre szabott keresés, AMP oldalak stb.). Egyfelől ezek eddig is léteztek, másfelől pedig senki nem tudja, hogy mi fog történni 2018-ban, ezért felesleges totózni.
De van valami, ami ennél is fontosabb. Ezek a tanácsok az amerikai és globális élmezőnynek szólnak. Arról szólnak, hogyan lehet még előrébb kerülni egy ölre menő brutális versenyben, ahol a szereplők az összes alapfeltételnek régen megfelelnek.
De itthon a SEO-híreket vér komolyan venni olyan, mintha használt Suzuki vásárlása közben arról vitatkoznál valakivel, hogy a Forma 1-es kocsidon a szélterelőt acélból vagy karbonból kell legyártani.
Mert a keresőotpimalizálás Magyarországon 2018-ban ugyanarról szól, mint 2017-ben és 2016-ban, és akkor jársz jól, ha a lényegre, az alapokra koncentrálsz. Ezért ahelyett, hogy a legújabb felesleges hírekkel szolgálnék, megmondom őszintén, hogy egy dologra érdemes koncentrálni, egy dolog ad neked igazi lendületet: a keresőoptimalizálás lényegét kell megérteni, és meg kell ismerni a saját piacodat még alaposabban.
És ezek mellett érdemes tisztában lenni a legfontosabb éveket átívelő fejlődéssel.
Miről szól a honlapod?
A legfontosabb változás, ami ezekben az években zajlik. Korábban a technikai részletek, a kulcsszavak pontos célzása volt a lényeg. Ennek ma is hihetetlen jelentősége van. De egyre fontosabbá válik, hogy a Google szemében szakértőként, egy szakterületet egészében lefedő tekintélyként pozícionáljuk magunkat.
A Google egyre jobban ért minket és az életünket, az emberek kérdéseit és a köztük lévő kapcsolatot.
Tudja, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a témák, szakterületek, és ki-ki milyen problémákra keres választ. Tudja, hogyan kapcsolódik egymáshoz a fejünkben a megtakarítás és az egészséges táplálkozás (aggódunk, hogy a spórolás az egészséges táplálkozás rovására megy), mi köze a jógának a tavaszhoz és az őszhöz (szezonálisan erre a két időszakra szervezik a jógatáborokat). Tudja, hogy ha valaki ma azzal foglalkozik, hogy házat építsen, akkor hamarosan a hitel miatt fog fájni a feje, és igen stresszes lesz az élete. És a Google azt várja el, hogy egy adott témával foglalkozó szakértő is tisztában legyen ügyfelei problémáival, a jövő héten megfogalmazott kérdéseivel.