Mi következik ebből?
Az, hogy a honlapod témájának meghatározása során figyelemmel kell lenned arra, ami az olvasóidat foglalkoztatja ma és jövőre, és arra, hogy az olvasód milyen problémákkal szembesül a te témádhoz akár lazán kapcsolódóan. Ennek két eleme van.
- Egyfelől pontosan meghatározható témát adj a honlapodnak, lehetőleg csak egy és csakis egy dolog legyen a fókuszban.
- Másodszor, fedd le azokat a témákat is, amelyek az olvasók szerint kapcsolódnak a témádhoz, mert a terméked, szolgáltatásod használata során beleütköznek. Akkor is, ha kulcsszóként ezek nem is jelennek meg.
Ehhez arra van szükséged, hogy nagyon alaposan kiismerd az olvasóidat, és rengeteget tudj róluk.
Mennyire ismered az olvasóid?
Az olvasód ismerete legalább olyan fontos, mint a kulcsszavak kutatása. Sőt: ha ismered az olvasóidat, akkor kulcsszavak nélkül is leszállítja a Google a honlapodat azoknak, akik ténylegesen érdeklődnek a témád iránt.
Három dolog jellemző az olvasóit ismerő szakértőre:
- Ismeri a saját piacát, ügyfélkörét, és személyes tapasztalata is van arról, hogy milyen tévedésekben, félreértésekben vannak az ügyfelei.
- Érthetően és egyszerűen ír, és nem szakbarbár. A Google szerintem vasvillával üldözi a szakbarbárokat, akik azt képzelik, hogy tudományos folyóiratokba pubikálnak, amikor cikket írnak.
- Sokat és részletesen ír: hiszen csak így lehet képes rá, hogy lefedje olvasói minél több kérdését és tévedését.
Az olvasód megismerésére remek mód a Google Kulcsszótervező ingyenes program használata. De ha csak ezzel dolgozol, az kevés lesz. Nélkülözhetetlen az ügyfeleiddel való személyes kapcsolatokban arra figyelni, hogyan és miről kérdeznek. És ha kapsz egy jó kérdést, akkor teszteld le az ahhoz kapcsolható kulcsszavakat is.
Van-e stratégiád?
A konkurenciád lehagyásának egyik kulcseleme a stratégia. Rengeteg cég és kisvállalkozás rendelkezik céges stratégiával, de a SEO-ra nincsen tervük. Márpedig a keresőoptimalizálás jelentős részben a stratégiádon múlik.
Gondolj bele, egy egész területet kell lefedned szövegekkel. Nem engedheted meg magadnak, hogy felesleges dolgokról írj, és nem engedheted meg, hogy ignoráld az olvasód kérdéseit. Az ügyfeleid kérdései, problémái és a kulcsszókutatásod alapján legalább egy évre előre kell látnod, miről és hogyan írsz.
Ezeknek kell meglennie:
- Az adott év tartalmi súlypontjai, amelyekre kategória oldalakat építetsz, és sok minőségi tartalmat rendelsz hozzájuk.
- 2-3 hónapra minden egyes szöveg címének meg kell lennie már előre egy excel táblában.
- Évente érdemes előjönni 2-3 átütő tartalommal, ami akár a sajtóban is megjelenhet. Ezeket és az előkészítésükhöz szükséges tartalmat is előre meg kell tervezni.
- Vendégszövegek hol fognak megjelenni? Ebben a hónapban kit keresel meg, és mit ajánlasz neki?
Nem csak a SEO-ban fogod érezni a tervezés hasznát. Munkába menet töprengsz, miről írj? És még a gép előtt is ingerülten toporogsz? Szánj egy egész napot csak tervezésre, és sok-sok időt spórolsz meg magadnak.
Milyen a honlapod szerkezete?
Ha régi honlapod van, amin sok a tartalom, akkor a honlapszerkezet átvizsgálásával és rendbepakolásával robbanthatsz. Akár néhány nap alatt több kulcsszóra az első oldalra lehet feljönni.
Megmagyarázom.
A legtöbb honlap rendetlen, átláthatatlan. Lehet, hogy már 6 éve hetente két remek bejegyzést ír a szerző, sok-sok kulcsszóra, miközben bevezetett 87 kategóriát, 678 címkét. Az oldalon már 17 menüpont van (múltkor dolgoztam egy honlappal, aminek 42 menüpontja volt), és a linkek is érthetetlenek.
Nos, ha ilyen honlapod van, akkor jó hírem van, mert esélyes, hogy egy lekötözött rakétán üldögélsz, amit néhány napos munkával fel lehet lőni az űrbe.
Mit kell tenni? Egy alapos kulcsszókutatás után meg kell határozni az 5-6 legfontosabb kategóriát, és be kell sorolni az összes írást ezek alá. A mardék 81 kategóriát ki kell törölni. Ami maradt, azt rendbe kell tenni. A felesleges menüpontokat ki kell szórni. Néhány napot kell csak várnod, és nem fogsz hinni a szemednek.
Milyenek a linkjeid?
A linképítés volt és maradt a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe. Szerintem senki nem szereti, mert kellemetlen, mintha erkölcsi bizonyítványt kéregetnél, pedig nem vagy betörő. Ez van, a Google-nak valahonnan be kell lőnie, hogy hányan bíznak benned, létezel-e egyáltalán szakértőként, és ennél jobb ötlet eddig nem merült fel. (Bár 2018 nagy újításaként tartják számon, hogy a rólad szóló említéseknek is nagy jelentősége lesz, de hát ki tudja…)
Mivel linkeket ezresével építhetünk vásárolt, cserélt, nem valódi oldalakról, ezért a Google egyre nagyobb hangsúlyt ad a minőségi linkeknek. És én is azt javaslom, hogy a profi taralomgyártás mellett erre helyezd a legnagyobb hangsúlyt ebben az évben. Ha autószerelő vagy, nézd meg, mik a legfontosabb autószerelős oldalak, és próbáld elérni, hogy olyan tartalmat nyújts számukra, amiért hajlandók kitenni a linkedet az oldalukra.
Már néhány ilyen link alapján a Google tudni fogja, hogy megbízható, létező szaktekintély vagy. Ez egy nehéz és fáradságos tevékenység, de bőven elég, ha havonta egy ilyen linket sikerül leszervezned.
Tudsz-e jól írni?
A minőségi tartalom előállítása Magyarországon 2018-ban sokkal nagyobb kiugrási lehetőség, mint Amerikában.
Mert Amerikában a bértollnokok is a képernyőre ragasztanak az írásaikkal, de Magyarországon még közepes szövegírót is kínszenvedés találni. Vannak ilyenek, nem akarok megbántani senkit. De ha megnézed a nagy forrásokkal rendelkező pénzintézetek, nagyvállalatok blogjainak legtöbbjét, akkor be fogod látni, hogy műanyag szövegekkel akarják még az életbiztosításokat is eladni.
Ezért remek befektetés, ha írni tanulsz.
De honnan? Az amerikai szövegírós blogok a jutalékmarketingre vannak kihegyezve. Érdemes olvasni őket, de tisztában kell lenni azzal, hogy ezek nagyon másról szólnak. Olvasd őket (például az angol nyelvű Copyblogger nagyon jó), és tedd fel mindig a kérdést, van e-értelme az adott tanácsnak itthon, miben más a magyar piac. Magyar szövegírós blogból nagyon jót nem találtam még (ha te tudsz egyet, megköszönöm, ha megírod kommentben).
De van egy remek lehetőséged! Lapozd fel a három kedvenc magyar nyelvű blogodat, keresd ki a három legjobb írást, amit valaha olvastál rajta, és mások is sokan lájkoltak. És fordítsd le őket mondatról mondatra a saját szakmádra. Ezzel szereztél egy használható szövegírós mintát, gyakoroltál, elkészítettél egy bejegyzést, és nem loptál el semmit. Ez egy teljesen legális szövegírásos és tanulásos módszer.